Achtergrond

Voor zijn eerdere beeldend werk laat Bertus zich leiden door oude culturen en beschavingen. Daarbij speelt het gebruikte materiaal een belangrijke rol in de vormgeving. De bootvorm is een terugkerend thema met uiteenlopende associaties.

Naast beelden en objecten maakt Bertus grafisch werk zoals 'De Groote Oorlog’ en 'Voor de oogst'

Naar aanleiding van zijn onderzoek van monochrome schilderingen herontdekt hij de kijkdoosjes uit zijn jeugdjaren. Dit is uitgegroeid tot lichtinstallaties met lichtgevende verf, zoals '1914-1918 Blauwe Maan’ en 'Nabeeld’.

Het gehele oeuvre van Bertus straalt een monumentaal karakter uit, een soort raadselachtige, spirituele kwaliteit die je stil doet staan bij wat je ziet. Soms herinneren zijn beelden de beschouwer aan vage beelden die hij meent te kennen. Dat is de kracht van de verbeelding die de objecten oproepen.

Wat voorop staat is toch wel de ultieme kijkervaring. Dingen onthullen die vooraf nog niet gezien werden, niet spectaculair maar voorzichtig proberen de dingen anders te tonen, andere inzichten te geven.

 

Relevante opleidingen

2011-2016
Studierichting monumentaal/mixed media,
Gemeentelijke Academie voor Schone kunsten Arendonk (B)

1992-1996
HBO-opleiding creatieve therapie beeldend, HAN